Igazi különlegesség - Barkas-restaurálás a Barossban

Igazi veterán különlegesség

Közel egy esztendő alatt sikerült az eredeti állapothoz hűen restaurálniuk a mi iskolánk - a Baross Gábor Középiskola, Szakiskola és Kollégium -, valamint a Brassai Sámuel Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola oktatóinak, tanárainak és diákjainak egy 1989-ben, még az egykori Német Demokratikus Köztársaságban (NDK) gyártott Barkas B1000 típusú kisteherautót, melyet a virágkarneváli héthez kapcsolódóan, 2010. augusztus 19-én láthatták először az érdeklődők a debreceni Régi Városháza előtt. A jármű valaha a Városi Egészségügyi Szolgálat tulajdonában volt, s az önkormányzat felkérésére újítottuk fel, mint műszaki érdekességet.

A munkában összesen közel 30-an vettek részt. A felújítás egy esztendeje alatt minden hónapnak megvolt a munkaterve. A járművet alkatrészeire bontottuk, az alkatrészeket megtisztítottuk, felületkezeltük, újrafestettük. A legtöbb eredeti alkatrész visszaépíthető volt, a már nem használhatókat pedig többek között bontóból beszerzettekkel illetve autóalkatrész-kereskedők "elfekvő" készleteinek köszönhetően pótoltuk.

A jármű karosszérialakatos jellegű felújítási munkálatait a Debreceni Autójavító és Kereskedelmi Szövetkezet tanműhelyében végezték el Elek József - iskolánk oktatója - szakmai vezetésével, irányításával az ott gyakorlati idejüket töltő karosszérialakatos tanulók. Az egyik legnagyobb kihívást az alváz helyreállítása jelentette, ugyanis csak a homokfúvásos tisztítást követően derült ki, hogy az a vártnál is rosszabb állapotban van. Sikerült azonban a műszaki követelményeknek megfelelően rendbe hozni és megerősíteni. Másik problémát a nagyon korrodált, és labilis állapotban lévő fülke helyreállítása jelentette, de néhány speciális eszköz "házilag" történt legyártása után, hosszas, aprólékos lépésekkel ez a feladat is teljesíthetővé vált.

A jármű platójának faanyaggal való borítását iskolánk karbantartója, Gyalai József asztalos végezte el.

A jármű sikeres felújítása mindenképpen annak a szakmai tevékenységnek a dicsérete, amely a munkát felvállaló két iskolában folyt, ugyanis mind az oktatók, tanárok, de a tanulók is megmutathatták, hogy ismereteik és hozzáértésük képessé teszi őket ilyen speciális feladatok elvégzésére is. Természetesen nem csupán kihívás volt a munka, hanem a járműveket kedvelők számára élvezetes ténykedés is, hiszen egy közel 20 éve nem gyártott, már - lassan - veteránnak számító, mai mércével mérve igen szerény képességű - 1000 cm3-es, 46 LE teljesítményű, kétütemű, benzines Wartburg-motorral hajtott - autóval való foglalatosság igazi különlegesség, főleg akkor, ha a restaurálást lényegében az eredetinek megfelelő módon sikerült megoldani.

barkas 02

Az 1961 és 1991 között közel 180000 példányban gyártott Barkasok a magyar utakon főleg postásautóként, mikrobuszként voltak ismertek, s a most restaurált platós teherautó-változat egykor is viszonylag ritkának számított. A felújított jármű egyébként érvényes műszaki vizsgával rendelkezik, azaz forgalomképes.

Debrecen, 2011. április 4.

Boros Zsolt
műszaki igazgatóhelyettes

 

 

Az alkotó gárda (bal oldalon a Brassai, jobb oldalon a Baross képviselői)

Kérdésed van? Keress minket bizalommal!       felveszem a kapcsolatot